Subway rolls


Het recept voor deze malse broodjes kwam ik tegen op een Zweedse blog. Met de hulp van wat Google Translate en mijn (beperkte) bakervaring ging ik ermee aan de slag. Het recept sprak over 12 broodjes maar dit was wat veel voor mij dus heb ik alles gehalveerd. Dat ik ook maar 6 bakvormpjes had, speelde daar natuurlijk ook een belangrijke rol in. Heb je geen vormpjes voor rolls? Geen paniek, je kan bvb ook een stokbroodvorm gebruiken waarbij je in elke uitsparing twee broodjes legt of je kan ze natuurlijk ook freestyle maken en gewoon zo op de bakplaat bakken.

  • 450g tarwebloem
  • 250ml koude melk
  • 25g verse gist of 1 zakje droge gist (7g)
  • 25g zachte boter
  • 6g zout
  • 1tl suiker
  • sesam of andere zaadjes als decoratie
Doe alle ingrediënten in de mengkom en kneed tot je een zacht en soepel deeg bekomt. Opgepast, warm de melk niet, ze moet koud blijven! Het deeg mag niet kleverig zijn dus pas indien nodig de hoeveelheid bloem wat aan. 

Maak een bol van je deeg en leg het in een met olie ingevette kom. Dek de kom af en laat het deeg rijzen tot het in volume verdubbeld is (45-60 min.).

Duw de lucht uit het deeg en verdeel in 6 gelijke porties. Rol de porties uit tot een roll van ongeveer 15 cm. lengte. Leg de broodjes in de bakvormpjes of op een met bakpapier beklede bakplaat.

Dek de broodjes af en laat ongeveer 1 uur rijzen of tot verdubbeling in grootte.

Bestuif met water (of met eigeel indien je diepbruine broodjes wenst) en besprenkel met de (sesam)zaadjes. 

Bak 15-20 min. in een voorverwarmde oven van 200°C. 

Laat afkoelen op een rooster. 


Reacties