Noten-, fruit- en zadenbrood van fruitwater


Hier is ie dan: mijn eerste brood gebakken met zelf gemaakt gistwater van appel. Hoe dit tot stand kwam kan je in deze TOPIC raadplegen. Ik koos voor de methode met een voordeeg, zo kon het deeg rustig aanzetten. Het voordeeg werd de avond vooraf gemaakt.

Voordeeg:

  • 100g T65 Camp Rémy tarwebloem
  • 100g gistwater

Doe beide ingrediënten in een kom. Gemakkelijkheidshalve gebruik ik hier mijn kom van mijn deegkneder voor. Zo kan ik de dag nadien direct de rest van de ingrediënten er bij doen en de kneder zijn werk laten doen. 
Roer met een houten lepel de bloem onder het gistwater tot ze volledig is opgenomen en een glad beslag heeft gevormd. Dek de kom af met vershoudfolie of een wegwerp douchemutsje en laat op kamertemperatuur 12-16 uur rusten. Als het goed is, zal het beslag luchtbelletjes beginnen vormen, een teken dat het gistwater actief is


Deeg:
  • voordeeg
  • 300g voltarwemeel 25%
  • 1tl vloeibare honing
  • 6g zout
  • 15g zachte vetstof: ik gebruik altijd smout wat niet alleen een prima broodverbeteraar is maar ook voor extra smaak zorgt. Je kan natuurlijk ook opteren voor zachte boter of olie. 
  • 150g natuuryoghurt
  • handvol pitten, zaden en noten

Doe alle ingrediënten bij het voordeeg en kneed ongeveer 12 min. op trage stand tot een soepel deeg. Bol het deeg op en leg het in een met olie ingevette kom en dek die af met folie. Laat het deeg rusten tot het in volume is verdubbeld. Bij mij had het vier uur nodig. 


Duw de lucht uit het deeg en vorm tot een broodje. Leg het in een met bakpapier beklede ovenbestendige vorm en zet het deksel er op. Ik gebruik een stenen/keramieken bakvorm van Pampered Chef. Laat 1 uur rusten.

Zet de vorm in een koude oven en zet de oven aan op 230°C hete lucht.

Laat 45 min. bakken met gesloten deksel. Haal daarna het deksel weg en laat nog een paar minuten verder bakken tot het brood een mooie bruine korst heeft.

Laat afkoelen op een rooster. 


Reacties