Meergranenbrood Breuly


Hebben jullie dit ook dat je als een magneet wordt aangetrokken naar de bak- en kookafdeling van een winkel? Onlangs zag ik deze Le Creuset pot aan een soldenprijsje en meteen zag ik mezelf al hiermee bakken. Niet de kip waarvoor hij bestemd is (chicken roaster) maar natuurlijk om broden in te bakken. De eerste test hiermee vond ik in elk geval meer dan geslaagd.

Voor het brood gebruikte ik de meelmix Breuly van Molen De Hoop uit Oud-Zevenaar. Zij omschrijven het als een licht meergranenbrood maar eigenlijk heeft het brood best wel een donker kruim en heeft het niet de kleur wat ik van een licht meergranenbrood verwacht. Ik bestelde de mix bij Bouwhuis en een omschrijving van de volledige samenstelling kan je HIER nalezen. Aan de mix werd extra calcium en vitamine E toegevoegd, het bevat ook al zout dus zeker niet nog eens aan je deeg toevoegen!

  • 500g meelmix Breuly
  • 20g zachte boter
  • 21g verse gist of 7g droge gist
  • 280ml lauwwarm water
Doe de ingrediënten in de kneedkom en kneed tot een soepel deeg. Bol het deeg op en leg het in een met olie ingevette schaal.

Dek de schaal af met vershoudfolie en laat op een warme en tochtvrije plaats 1 uur rijzen of tot verdubbeling in volume.

Duw de lucht uit het deeg en vorm je brood. Leg het in de cocotte en laat met gesloten deksel 45 min. rijzen. 

Verwarm de oven voor op 240°C hete lucht. 

Bestuif het brood met wat bloem en maak een paar insnijdingen met een scherp mesje. 

Bak 30 min. met gesloten deksel. Neem daarna het deksel weg en laat nog een paar minuten verder bakken tot de korst naar wens gebruind is. 

Laat afkoelen op een rooster.


Reacties