Desemstarter


Recente posts op de Facebookpagina van succesvolle desembroden en het enthousiasme van Mania hebben mij geïnspireerd om ook eens een poging te wagen. Met meer goesting dan kunde ben ik uiteindelijk aan de slag gegaan om een desemstarter te maken. Basis voor de starter was ruchmehl, een biologische soort volkorenmeel van Zwitserse makelij. Ik kreeg de tip om rozijnen (of dadels) aan de starter toe te voegen zodat de desem minder zuur zou doorsmaken.

Dag 1:
  • 100g ruchmehl
  • 100g lauw water
  • lepel rozijnen
  • glazen weckpot uitgespoeld met heet water, de rubber van het deksel gehaald zodat er enigszins lucht door kan
Ik heb het meel met het water geroerd en dan de rozijnen er door. Het is een stevige brij. Ik doe een elastiek rond de pot ter hoogte van het bovenste peil van de starter, zo kan ik volgen of er beweging in komt.  Het deksel op de pot en in een handdoek gewikkeld. De pot heb ik op het tablet boven de verwarming geplaatst. 

Dag 2:

Na 12u rusten, het mengsel goed doorgeroerd. Na 24u bijgevoed met 100g ruchmehl en 100g lauw water. Na 12u was de brij een klein beetje omhoog gegaan maar was er aan het uitzicht niks veranderd. Na 24u een opmerkelijke stijging en er verschijnen al wat luchtbelletjes op het oppervlak. 

Dag 3:

So far so good. De desem was vanmorgen mooi gerezen en het ruikt nog altijd lekker. Eventjes doorgeroerd en weer zijn jasje om en boven de verwarming gezet. Vanavond flink gerezen weer en stilletjesaan begin ik te bedenken dat de pot wel eens te klein zou kunnen worden. Ik heb 200g van de starter in een andere bokaal geschept en deze zal ik verder voeden met tarwebloem met een hoog eiwitgehalte. Nu zitten er al twee kindjes in de couveuse 😃
Dag 4:

Ik vrees dat het experiment met de tarwedesemstarter op sterven na dood is. Op wat mini luchtbelletjes op het oppervlak na, zit er precies geen leven in. Op 24u tijd is het niveau niet gestegen, integendeel, het is lichtjes gezakt. Ik heb het vanavond nog eens gevoed met 100g tarwebloem en 100g water. Indien er morgen nog geen verandering is, zal ik het weggooien.

De ruchmehl starter is ietwat gestegen. Niet veel maar toch genoeg om de hoop niet op te geven. Op het oppervlak zijn luchtbellen zichtbaar en het goedje ruikt nog altijd niet slecht. Omdat de pot alweer redelijk gevuld is, heb ik besloten om de voeding te halveren: dus 50g ruchmehl en 50g water. Dekentje er rond, nachtzoentje en de kleintjes mogen gaan slapen (alhoewel).

Dag 5:

Vanmorgen zat er geen leven meer in de tarwedesemstarter en met een druk op de doorspoelknop van het toilet werd hij in intieme kring doorgespoeld.

De ruchmehlstarter is ook niet echt enthousiast maar zolang er beweging in zit gaan we door. Hij werd bijgevoed met 50g ruchmehl en 50g water.

Dag 6:

Vanmorgen was de pot bijna tot tegen het deksel dus heb ik een grotere weckpot gekocht en de desem overgegoten. Nog eens goed geroerd en op zijn warme plekje gezet. Rond 14u30 was de pot overgelopen. De helft van de desem in een andere pot gedaan en beiden gevoed met 50g ruchmehl en 50g water. Amper vier uur later waren beide starters bijna verdubbeld. Ik denk dat de starters dus klaar zijn om aan het bakken te slaan. Ik heb 1 pot in de koelkast gezet, de andere blijft op het aanrecht staan en daar ga ik morgen een voordeeg mee maken.

Dag 7 :

De starter was helemaal ingezakt en was niet van plan om zich nog te roeren. Omdat ie toch niet stonk en er wel luchtbelletjes in zaten heb ik besloten toch er verder mee door te gaan. 24u na het voeden bleef hij onberoerd waarna ik hem heb bijgevoed met 50g ruchmehl en 50g water. Na het voeden sloeg de vlam weer in de pan en in amper een paar uur tijd was de starter verdubbeld. Tijd dus om aan een brood te beginnen. Met 100g starter heb ik een voordeeg gemaakt en de rest van de starter bijgevoed met 50g ruchmehl en 50g water. Wanneer de starter verdubbeld is mag hij een weekje tot rust komen in de koelkast tot ik er een volgend brood mee ga bakken.

Het eerste desembakresultaat kan je hier volgen:








Reacties