Pizzadeeg voor zoet of hartig


Toen ik onlangs een aflevering van De Chalet op Njamtv zag, wou ik wel eens het pizzadeeg maken wat daarin werd klaargemaakt door Peppe Giacomazza. Hij gebruikte het deeg als basisbodem voor het maken van een zoete dessertpizza. Ik schrok wel van de grote hoeveelheid gist wat hij gebruikte maar ik wou mij toch aan het recept houden dus heb ik het braafjes gevolgd. Het recept is voor drie bodems. Heb je geen drie pizza's nodig dan kan je de pizzabollen gewoon in vershoudfolie wikkelen en in een diepvrieszakje in de diepvries bewaren voor een volgende gelegenheid.

  • 600g bloem type 00
  • 300ml water
  • 12g zout
  • 2tl suiker
  • 30g droge gist of 75g verse gist
  • scheutje olijfolie
Doe de bloem, zout, suiker en gist in de kneedkom. Giet de helft van het water erbij en kneed tot je deeg een bal begint te vormen. Giet de andere helft van het water erbij en een klein scheutje olijfolie. Kneed tot je een homogeen deeg verkrijgt. 


Bol het deeg op en leg het op een schaal. Bedek met een vochtige handdoek en laat minimum 1 uur rijzen. Hoe langer je het deeg laat rusten, hoe meer het de smaak ten goede komt. Het is bvb heel gemakkelijk om 's avonds je deeg te maken en het een hele nacht in de koelkast te laten rusten.

Verdeel het deeg in drie gelijke bollen. Rol de bollen uit tot een ronde pizza en beleg naar wens. Ik heb bvb de suiker in het recept gehalveerd en een hartige pizza ermee gemaakt. 

Verwarm de pizzasteen voor in een hete oven (min. 250°C maar als je oven hoger kan mag je zelfs tot 300°C gaan) voor minstens een half uur.

Schuif de pizza op de pizzasteen en bak in ongeveer 15 min. op 250°C tot hij mooi goudbruin gebakken is. 

Reacties