Langhopf (Alsace)

De langhopf is het lange broertje van de gugelhopf. Een gerezen cake/brioche wat in de Elzas als streekproduct is gekend. Het brood wordt in een traditionele keramieken vorm op pootjes gebakken. Ik kocht die van mij bij een pottenbakkerij uit Soufflenheim. Ik volgde in grote lijnen het recept van op de blog Beau à la louche om te ontdekken dat ik veel te veel deeg had voor de bakvorm. Ik heb er meer dan 1/3 van afgestoken en daarmee nog twee kleine gugelhopfs gebakken. De helft van het deeg zou volstaan. 

Als vulling heb ik 2 soorten mixen uit Action gebruikt. Ene met pompoenpitten, hazelnoten, rozijnen, amandelen en cranberries en eentje met rozijntjes, cranberries en moerbeien. 

  • 500g T45 bloem (patisserie- of patentbloem)
  • 75g roomboter
  • 50g suiker
  • 1 ei
  • 250ml melk
  • 7g droge gist of 21g verse gist
  • 4g zout
  • 250g noten/fruit/rozijnen
  • poedersuiker
Doe de boter en de suiker bij de melk en warm lichtjes op tot de boter gesmolten is. Zorg dat het niet te heet wordt of laat het afkoelen tot de melk lauw is. 

Roer de gist los in het lauwe mengsel. 

Doe de bloem samen met het zout in de mengkom en roer onder mekaar. Voeg het ei toe en start de kneder. 

Voeg al knedend het gist/melkmengsel toe en kneed tot je een heel zacht deeg verkrijgt. Het deeg kleeft niet. 

Vorm het deeg tot een bal en laat het in een afgedekte kom rijzen tot verdubbeling in volume. 

Duw de lucht uit het deeg en kneed er de vulling onder. Vorm tot een langwerpig brood en doe in de met boter ingevette bakvorm. 


Dek de vorm af en laat opnieuw rijzen tot verdubbeling. 

Verwarm de oven voor op 150°C onder- en bovenwarmte. 

Bak hierin het brood gedurende 10 min. Zet dan de thermostaat hoger naar 180°C en laat nog 30 min. verder bakken. 

Stort het brood op een rooster en laat afkoelen. 

Bestuif met poedersuiker. 

Reacties