Easy rijsttaart


Het recept voor deze makkelijke rijsttaart vond ik op Facebook en komt van Julie De Deyne. Ik heb wat aanpassingen gedaan en dit is het resultaat. Voor een extra hoge rijsttaart gebruik je een springvorm met een diameter van 20cm.

Rijstebrij:

  • 200g dessertrijst (ik gebruikte het huismerk van Carrefour)
  • 200g suiker
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • 1,5l melk (ik verving 200ml door lichte culinaire room)
  • 1el vanillepuddingpoeder
  • klontje roomboter
Doe alle ingrediënten behalve de boter in een kookpot en breng aan de kook. Laat 45min. op een zacht vuurtje sudderen tot de rijst gaar en ingekookt is. Roer het mengsel af en toe zodat het niet aanbrandt. Haal van het vuur en roer een klontje boter door de rijstebrij. Giet in een kom en dek het oppervlak af met vershoudfolie zodat er zich geen velletje vormt. Laat zo afkoelen. 

Verwarm de oven voor op 180°C onder- en bovenwarmte. 
  • 3 eieren
  • 50g zelfrijzende bloem
  • springvorm (ingevet met boter en met bloem bestoven)
Roer de eieren en de bloem door de afgekoelde rijstebrij. Giet in de springvorm. Bak in 60 min. gaar of tot een satéstokje droog uit het gebak komt na inprikken. 

Laat ongeveer 30 min. afkoelen vooraleer je de ring van de springvorm verwijdert. Laat verder afkoelen op een rooster. 

Reacties

  1. Haalde ik de rand van de bakvorm er te snel vanaf? Hier en daar bleef de taart nl. aan het bakpapier -waarmee ik de rand verhoogde-plakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, ik heb het nog niet voorgehad maar mss was ie nog niet gaar genoeg? Ik geef maar een richttijd aan om te bakken maar elke oven is anders. Het kan zijn dat de temperatuur minder heet wordt bij die van jou en dat de taart daarom nog wat langer moet garen.

      Verwijderen

Een reactie posten