Boterbrioche met parelsuiker


Wat doet een mens als hij/zij zich verveelt door verplicht thuisblijven? Bakken natuurlijk! Ik had nog niet echt brood nodig maar wou toch wat bakken dus heb ik deze boterbrioches gebakken. Het recept vond ik op Youtube van Autour du pétrin. Het was best zwoegen met het deeg want het was enorm kleverig en nat waardoor het vormen niet echt goed lukte en ik het deeg halvelings vormloos in de vormen heb gedaan. Ik verwachtte er eerlijk gezegd niet veel meer van maar toch werden het heel lekkere brioches. Omdat bakvormen door ingebrande parelsuiker nogal een klusje kunnen zijn om uit te wassen, heb ik gebruik gemaakt van wegwerp houten bakjes. Dit recept is goed voor twee kleine brioches of 1 grote.

  • 60g lauw water
  • 200g lauwe melk
  • 36g verse gist of 12g droge gist
  • 500g tarwebloem
  • 2 eieren
  • 100g gesmolten boter
  • 50g suiker
  • 10g zout
  • 300g parelsuiker P4
  • 1 losgeklopt ei om af te strijken
Roer de gist los in het water, doe de melk en de losgeklopte eieren erbij. Voeg suiker, zout en bloem toe en roer met een houten lepel onder mekaar. Wanneer de bloem volledig is opgenomen voeg je de gesmolten boter toe en kneed je ongeveer 2 min. Dek de kom af en laat 10 min. rusten. 

Kneed het deeg tot een elastisch maar kleverig deeg. Voeg op het einde van de kneedcyclus de parelsuiker toe en kneed nog een minuut verder tot de parelsuiker is opgenomen in het deeg. 

Vet een kom in en doe het deeg in de kom. Dek af en laat 30 min. rusten. 

Bol het deeg op en leg het terug in de kom en laat afgedekt 60 min. rijzen. 

Ontgas het deeg voorzichtig en verdeel in 2 gelijke stukken. Vorm met behulp van de deegsteker tot twee broodjes en leg ze in de bakvormen. Doe een plastiek zak of een douchemuts over de vormen en laat 90 min. rijzen. 

Verwarm de oven voor op 175°C hete lucht of 190°C onder- en bovenwarmte. 

Bestrijk de broden met het losgeklopt ei en bak in 25-30 min. tot ze gaar en mooi gebruind zijn. 


Reacties