Griesmeel (semolina) tarwebrood met zonnebloempitten


Een aantal maanden geleden bestelde ik 2 rijsmandjes op Aliexpress. Door de hele coronatoestand verwachtte ik ze niet meer en was ik het eigenlijk ook al vergeten totdat een week of twee geleden er ineens een pakketje aan de deur stond. De mandjes waren kleiner dan ik had verwacht en zijn eigenlijk maar geschikt voor een klein broodje. Dus verdeelde ik mijn brooddeeg in twee porties en bakte ik twee kleine broodjes. De broodjes werden gebakken op een pizzasteen. Het leverde een extra krokante korst op.

Voor 2 kleine broodjes of 1 groot brood:

  • 350g tarwebloem T55
  • 150g extra fijn griesmeel (semolina rimacinata)
  • 7g droge gist
  • 30g zachte roomboter
  • 50g zonnebloempitten
  • 300ml lauwwarm water
  • 8g zout
Doe alle ingrediënten in de kneedkom en kneed tot een zacht en soepel deeg. Bol het deeg op en doe het in een met olie ingewreven kom. Dek de kom af met vershoudfolie en laat op een warme en tochtvrije plaats rijzen tot verdubbeling in volume. Bij mij duurde dit vandaag 45 min. 

Bestrooi de rijsmandjes goed met bloem. Verdeel het deeg in twee gelijke porties en vorm naar het model van je rijsmandjes. Leg de broodjes met de naad naar boven in de rijsmandjes. Ik gebruik wegwerp douchemutsjes om de mandjes af te dekken maar je kan ze ook in een grote plastiek zak schuiven. Laat rijzen tot het deeg net onder de rand van de mandjes komt (45 min.).

Leg de pizzasteen op het onderste rooster in de oven en verwarm min. 30 minuten voor op 250°C hete lucht. 

Keer de mandjes om op een plankje zodat de broodjes met de naad naar onderen komen te liggen. Borstel de overtollige bloem er af en snijd ze in met een scherp mesje.

Schakel de oven over naar onder- en bovenwarmte 220°C en schuif de broodjes op de hete pizzasteen. Bestuif met wat water dmv een plantenspuit en bak ze in 30 min. tot ze een mooie bruine korst hebben en gaar zijn. 

Laat afkoelen op een rooster. 



Reacties