Stroopwafels (Nederland)


De eerste keer dat ik deze wafeltjes maak en er moet nog flink geoefend worden. Het dwars doorsnijden leverde hier en daar wat brokken op en het is een beetje zoeken naar de consistentie  en de hoeveelheid van de stroop voor tussen de wafeltjes. Mijn advies is om na het maken van de stroop die de nodige tijd te geven om terug wat af te koelen en zo dikker te worden.

Het wafelijzer wat ik hiervoor gebruikte is van het merk Syntrox en bestelde ik op Amazon.de. Het is een toestel met verwisselbare platen dus er kunnen ook nog andere platen in het apparaat. Het recept haalde ik van Allrecipes en vraagt oa om keukenstroop. Wat opzoeking leerde mij dat dit niet hetzelfde is als de in België gekende Luikse of Loonse stroop wat van fruit wordt gemaakt. Keukenstroop is louter suiker/glucosestroop. Ik gebruikte ter vervanging een blik Lyle's Golden Syrup. Deze is oa te koop in de hypercarrefour in de British corner en ook bij sommige Aziatische supermarkten. Ik vermoed dat de gekende kandij schenkstroop hier ook voor geschikt zou zijn.

Wafeldeeg:

  • 500g patisseriebloem
  • 42g verse gist of 2 zakjes droge gist
  • 150g kristalsuiker
  • 1 ei
  • 60ml melk
  • 250g gesmolten boter
Doe alle ingrediënten in een kom en roer met een houtel lepel tot een samenhangend geheel. Kneed op een met bloem bestoven werkblad nog een paar minuten en leg daarna terug in de kom. Dek de kom af en laat 45 min. rusten.

Verdeel in bolletjes van ca. 5 cm doorsnede en duw die enigszins plat. 

Stroop:
  • 1 blik Lyle's Golden Syrup (of 250ml keukenstroop)
  • 200g blonde cassonadesuiker (of blonde basterdsuiker)
  • 50g boter
Ronde uitsteker
Broodmes

Doe alle ingrediënten in een kookpot en zet op het vuur. Roer tot de suiker en de boter gesmolten zijn en opgenomen door de stroop. Zet van het vuur en laat afkoelen tot je een redelijk dikke maar nog smeerbare massa verkrijgt. Mocht de stroop tijdens het bakken terug wat te hard worden dan kan je de pot terug eventjes op het vuur zetten. 

Bak wafeltjes van het deeg. Gebruik een ronde uitsteker om mooie en gelijkvormige wafeltjes te maken. Snijd de wafels onmiddellijk nadat ze uit het ijzer komen dwars door en bestrijk  één helft met een ruime eetlepel van de stroop. Leg de andere helft van de wafel er op en maak zo alle wafeltjes.

De stroopwafels zijn heerlijk als ze nog lauwwarm zijn. Bewaar de rest van de wafels in een plastiek zak wat je eventueel in een mooie ronde koekjesdoos doet.

Reacties

  1. Dat ziet er super lekker uit hoor en soms maak ik ze ook zelf maar ik doe balletjes maken van 15 gram en dan bakken groot voordeel je hoeft het verder niet meer doormidden te snijden (die zeer hete plak) want twee plakjes van 15 gram is ook 30 gram hihihi het is maar een tipje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar dan heb je toch enkel kleinere maar dubbel zo dikke stroopwafels?

      Verwijderen

Een reactie posten